Tutorálás a WISZ-ben - 2. rész

2024. május 14.

Tutorálás a WISZ-ben - hogy valóban a célodhoz vigyünk!


A Wáli tehetséggondozó munkájának szerves része a hallgatók minél messzebb „futásának” támogatása. Amikor egy hallgató felvételt nyer a szakkollégiumba, nem csak azt szeretnénk, hogy diplomát szerezzen, hanem hogy életcélban, értékekben és karrierben gondolkodjon. Ez egy folyamatos, közös tervező-fejlesztő-értékelő munka, melynek jelentős pillére a tutori támogatás.

De mi is a tutorprogram?

A szakkollégiumi hallgatók tudományos munkába való bekapcsolódásának, illetve a kutatási tevékenységben való részvételének támogatása (mely a korábbi mentori tevékenységre épül, megtartva annak elemeit is).

Kik a tutorok? A szakkollégiumi hallgató szakján, választott tudományterületén kutató, oktató egyetemi tanárok, akik elismert képviselői saját szakterületüknek. Mindezeken felül segítő, támogató attitűddel rendelkeznek, és vállalják a tutorálással járó többletmunkát.

A tutori programba elsősorban azok a szakkollégisták kerülnek be, akik szenior (3 éves szakkollégiumi programot teljesített) hallgatók, és kutatást, TDK-ra, OTDK-ra készülést terveznek, vagy felvételt nyertek valamelyik doktori programba.

 

Három részes cikksorozatunkban sikeres együttműködésekről számolnak be hallgatóink és tutoraik.

 

Kérdések, amelyekre a választ kerestük: Hogyan tudta segíteni tutorként tanulmányaidban, tudományos előmeneteledben a tutorált hallgatót? / Hogyan segítette tanulmányaidban, tudományos előmeneteledben tutora?

Balogh Roland Márk magyar nyelv és irodalom mesterszakos hallgató, DE-BTK:


Amikor kezdő szakkollégistaként segítőt kellett választanom, nem volt kérdés számomra, hogy Rita lesz erre a megfelelő ember. Bár akkor még alig ismertem, az órákon tanúsított felkészültsége, szakmaisága és közvetlensége nagyon meggyőző volt számomra. Már az elejétől kezdve tartalmas volt a közös munka. Rita mindig érdeklődően kísérte figyelemmel a tanulmányaimat, és ez a nyitottság engem is folyamatosan motivál. A heti rendszerességű konzultációk azóta is nagy segítséget nyújtanak a karriertervezésben, a tanulmányi előmenetelben, időmenedzsmentben, célkitűzésekben és a tervezésben egyaránt. Rita segítségével 2022-től dolgozhattam a Magyar Nemzeti Helynévtár Programban, melynek keretein belül részletesen is megismerkedhettem a nyelvészeti kutatómunka világával, és végül ez a program segített hozzá a szakdolgozatom kivitelezéséhez is. Az idei évben a Kari Tudományos Diákköri Konferencián is részt vehettem, melyhez a szakmai segítséget és tanácsadást szintén a tutorom adta. Az ő ösztönzésére elhatároztam, hogy a mesterszak befejezése után doktori programban szeretném folytatni a tanulmányaimat.

 

 

Tamás Gáborné Dr. Póczos Rita adjunktus, Magyar Nyelvtudományi Tanszék, DE-BTK:

 

Márkot első éves korától ismerem, mentorálom, azóta veszek részt a Szakkollégium munkájában is. Számomra az első pillanattól nyilvánvaló volt, hogy Márk tudományos pályára készül, és hogy erre a pályára egyértelműen alkalmas is. Kezdetben az egyetemi közeg, illetve munkamódszerek megismerése, a középiskolaitól eltérő tanulási szokások és időgazdálkodás kialakítása volt a célunk. A BA-s szakdolgozat megírása során témavezetőként is segítettem a munkáját. Ez a dolgozat a Magyar Tudományos Akadémia által is támogatott kutatócsoport, a Magyar Nemzeti Helynévtár Program keretein belül készült, Márk a szülőfaluja cigány-magyar kétnyelvű helynévanyagát gyűjtött fel,

rögzítette adatbázisba, majd szótárba, és elemezte nagy érzékenységgel. Munkája hamarosan önálló tudományos publikációként is megjelenik. E tanévben Márk már az MA-s képzést végzi, tanulmányait tutorként segítem. Tudományos munkája során témát váltott: a következő években átfogó szociolingvisztikai vizsgálatot tervez szintén a szülőfaluja kétnyelvű közösségében. Ennek mintegy előtanulmányaként interjúk segítségével pilot jellegű attitűdvizsgálot végzett, az elemzés eredményeit pedig a DE BTK kari Tudományos Diákkörén mutatta be nagy sikerrel. A kutatás következő szakaszával a jövő évi szegedi, országos TDK-ra szeretnénk elkészülni, terveink szerint a készülő munka lehet a Márk

egyetemi tanulmányait lezáró MA-s szakdolgozat alapja is. Reményeim szerint Márk egyetemi pályafutása a mesterképzéssel nem fog lezárulni: tiszta szívből ösztönzöm a doktori képzés megkezdésére is. A tudományos pályára nemcsak széleskörű ismeretei, mentalitása, nyelvészeti érdeklődése teszik alkalmassá, hanem az az elköteleződés, tisztelet és felelősségvállalás is, amelyet szülőfaluja és általában a cigány közösség irányában érez, és minden megnyilvánulásával folyamatosan tanúsít.

 

 

 

 

Ez a tevékenységünk része NTP-SZAKKOLL-23-0049 azonosítójú, "Tehetséggondozás a Wáliban" című projektünknek, mely programot a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Nemzeti Tehetség Program keretében 2 345 000 Ft. összegben támogatta. Támogatási időszak: 2023. 09. 01 – 2024. 08. 30.

 

 

Partnerek