Tutorálás a WISZ-ben - 3. rész

2024. május 21.

Tutorálás a WISZ-ben - hogy valóban a célodhoz vigyünk!


A Wáli tehetséggondozó munkájának szerves része a hallgatók minél messzebb „futásának” támogatása. Amikor egy hallgató felvételt nyer a szakkollégiumba, nem csak azt szeretnénk, hogy diplomát szerezzen, hanem hogy életcélban, értékekben és karrierben gondolkodjon. Ez egy folyamatos, közös tervező-fejlesztő-értékelő munka, melynek jelentős pillére a tutori támogatás. A tutori rendszerünket előző két írásunk már bemutatta, most a harmadik és egyben utolsó tutor- hallgató párosunk következik.

 

Kérdések, amelyekre a választ kerestük: Hogyan tudta segíteni tutorként tanulmányaidban, tudományos előmeneteledben a tutorált hallgatót? / Hogyan segítette tanulmányaidban, tudományos előmeneteledben tutora?

 

Godó Irén doktorandusz, Szociológia és Társadalompolitika Doktori Program, DE-BTK:

2014 szeptemberében kerültem a Wáli István Református Cigány Szakkollégiumba. Mező Kata azóta egyengeti az utamat. Amikor még nem ismertem, nagyon szimpatikus volt számomra, hogy az ő személyében olyan mentort kaphatok, aki tehetséggondozással foglalkozik. Már az első néhány találkozás során egyfajta jövőtervet vázoltunk fel, hogy lássuk, honnan hová lehet eljutni. A felsőoktatási tanulmányaimat óvodapedagógus szakon kezdtem, és Mező Kata támogatta azt a felismerésemet is, hogy a nemzetiségi óvodapedagógus (cigány/roma) szak többletet jelenthet számomra romaként, és már egy félév elteltével váltottam, átjelentkeztem nemzetiségi szakra. Katához mindig fordulhattam, bármilyen kérdésem is volt. Többek között sok hasznos tanulásmódszertani ismeretet sajátítottam el Tőle – tartott ilyen jellegű foglalkozást a szakkollégiumban is. Kata volt az, aki felvázolt előttem egy lehetséges kutatói pályát, ő segített felkészülni az első OTDK-s szereplésre is, témavezetőként is számíthattam rá. Mind a mai napig jótékony hatással van rám, konferencia lehetőségeket ajánl számomra, illetve segíti a publikációimat is. Bármilyen kérdéssel fordulhatok hozzá a PhD képzésem ideje alatt is. Hálás vagyok, hogy egy olyan mentort, majd a későbbiekben tutort kaptam az ő személyében, akire példaképként tekinthetek.

 

 

Dr. Mező Katalin főiskolai docens, DE-GYGYK, Gyógypedagógiai Intézet:

Milyen furcsa ezt kimondani, de az Irénnel való kapcsolatom, már egy évtizedes, hiszen 2014-ben találkoztam vele először a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karán, ahová ő akkor az óvodapedagógia szakra járt. Már az első találkozásunkkor éreztem, hogy meg van benne az a lehetőség, amivel a pályáját egy egészen más irányba terelhetem. Különlegessége az első beszélgetéseink során megmutatkozott: másként gondolkozott, mint a többiek és sokkal nyitottabb volt az általam közvetített, a tudományos érdeklődés felé való terelgetés irányába. Hamar rájöttünk, hogy megvannak azok a képességei, amelyek alkalmassá tették/és teszik őt a magasabb szintű tanulmányok (MA, PhD) folytatására, a tudomány magas szintű művelésére. Egyes elképzelések szerint a tehetség kibontakozásához legalább 10 év kell… én azt gondolom, hogy Irén személyében az általam támogatott tehetség mostanra megérett, ezt bizonyítják a végzettségei, a kutatásai, a publikációi és az egész személye. Végtelenül büszke vagyok arra, hogy végigkísérhettem és segíthettem a fejlődését, és bízok benne, hogy a mentor-mentorált kapcsolat, amely az évek során barátsággá alakult, a jövőben sem szakad meg.

 

 

Tutorálási tevékenységünk része NTP-SZAKKOLL-23-0049 azonosítójú, "Tehetséggondozás a Wáliban" című projektünknek, mely programot a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Nemzeti Tehetség Program keretében 2 345 000 Ft. összegben támogatta. Támogatási időszak: 2023. 09. 01 – 2024. 08. 30.

 

 

 

 

 

Partnerek